5 SEO-trends anno 2020

Het algoritme van Google wordt met de jaren steeds slimmer. Het is in 2020 nog vele malen beter in staat de juiste zoekresultaten te tonen aan elke individuele gebruiker. Dit houdt dus in dat als jij een zoekopdracht in Google intikt of vraagt, dat je nog beter de goede en juiste zoekresultaten krijgt te zien. Ik zal je in dit artikel een vijftal SEO-ontwikkelingen uitleggen die je kan gebruiken in je SEO-strategie of in ieder geval kan meenemen.

Voor de startende ondernemer zal ik even in het kort uitleggen wat SEO nou eigenlijk betekent. SEO staat voor Search Engine Optimalization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie. Hiermee wordt bedoeld dat je je website zo gaat optimaliseren dat je zo hoog mogelijk in de gratis (organische) zoekresultaten van alle zoekmachines wordt getoond.

Letters die SEO spellen

SEO 2020

Maar waar ‘moet’ je anno 2020 nu opletten op SEO-gebied? Daar gaan we in dit artikel antwoord op proberen te geven. Want het aantal websites en webshops schieten als paddenstoelen uit de grond en iedereen wil op dezelfde zoektermen bovenaan komen te staan. In dit artikel vind je 5 SEO-trends die je verder naar de top van deze berg brengen.

Elk jaar heb je twee verschillende kampen. Kamp A die voor SEO is en kamp B die zegt dat SEO er niet meer toe doet. Omdat de SEA (Search Engine Advertising; advertenties) het steeds beter gaan doen door Google Ads. Deze worden langer en groter en de gebruiker heeft deze al lang gescreend en zijn of haar keuze gemaakt. Maar niks is minder waar het kamp voor SEO heeft gelijk, als jij een goede uitgestippelde SEO-strategie hebt gaat dit je zeker helpen om op bepaalde zoektermen hoog te scoren. Maar je moet wel rekening houden met bepaalde ontwikkelingen.

5 SEO-trends anno 2020 namens SEOSHARON

1. Google BERT

Op 25 oktober 2019 kondigde Google met veel bombarie aan dat er een grote update van het algoritme aan zat te komen. De laatste update was alweer 5 jaar geleden. Google kondigde hiermee aan dat ze de ‘moeilijkere’ zoekopdrachten nu beter kunnen voorzien van goede zoekresultaten. Onder andere door longtail zoekwoorden.(Zoekopdrachten bestaande uit meer dan 4 woorden) Eerst werd BERT geïntroduceerd in de Engelse zoekopdrachten maar je kan ervan uitgaan dat in 2020 BERT wordt geïntroduceerd voor de Nederlandse zoekopdrachten.

Doordat wij steeds langere zoekopdrachten aan onze zoekmachines stellen moest Google hier iets op verzinnen en BERT is hier het antwoord op. Omdat we steeds vaker voice search gebruiken worden de zoekopdrachten langer. Maar je moet wel met een paar dingen rekening houden als BERT wordt uitgerold voor de Nederlandse zoekopdrachten.

  • Duidelijke link- en sitestructuur. Context staat centraal bij Google BERT en je kan Google hier een handje mee helpen om jou website beter te begrijpen.
  • Spring in op voice search en langere zoekopdrachten. Geef antwoord op veelgestelde vragen.
  • Je snelheid van je pagina. In 2020 is dit heel belangrijk, nog belangrijker dan eerder.

Zoals het er nu uit ziet wordt er voor de Engelse zoekopdrachten geschat dat er 10% betere zoekresultaten gevonden worden dan vóór de update. Om dit dus allemaal voor te zijn kun je nu al beginnen met je website te optimaliseren voordat Google BERT zich aankondigt in Nederland.

Google Home, je persoonlijke assistent!

2. Voice Search

Er wordt al jaren gezegd dat voice search eraan komt en dit jaar is het dan waarschijnlijk zover voor Nederland. In de US en een aantal andere landen is het al helemaal geïntegreerd. Een paar feiten die er sowieso kloppen volgens Comscore.

  • In 2020 zal de helft van alle zoekopdrachten gedaan worden door voice search.
  • 25% van alle zoekopdrachten in 2020 zal op een apparaat zijn zonder scherm. (bv. Google home, Amazon Alexa)

Als Google BERT zijn intrede doet dan zal voice search zeker gaan groeien. Om hierin op te spelen kun je nú al beginnen met het optimaliseren en inrichten van je website. Denk hierbij aan:

  • Zet meer in op de zoekintentie van de gebruiker. Wat wil hij of zij nu echt weten en waarom?
  • Probeer te scoren op de featured snippets (uitleg bij punt 3). 7% van alle voice-resultaten leest de featured snippets voor.
  • Schrijf je content in natuurlijke spreektaal in plaats van de oude SEO-wijze.
  • Geef antwoord op de vragen waarnaar gezocht wordt. Zet ze als tussenkop in je artikel bijvoorbeeld.
  • Schrijf kort, maar krachtig.
  • Gebruik steeds meer longtail zoekwoorden om je bereik zo te verbreden.
  • Snelheid! Voice draait op snelheid. Optimaliseer dus de laadsnelheid van je website.
  • Maak gebruik van structured data (een code die je aan je website toevoegd), zodat Google je website steeds beter begint te begrijpen.

De laatste is wel heel belangrijk. Afbeeldingen worden ook steeds belangrijker dus vergeet die ook zeker niet te optimaliseren en dus te voorzien van een ALT-tag (de omschrijving van de afbeelding) en omschrijving. Maar ga ook gebruik maken van een ‘meest gestelde vragen’ pagina. Een soort kennisbank.

Voice search is de trend van 2020

3. Featured Snippets

Je bent de term net al een keer tegen gekomen. Maar de betekenis van deze term is dat het een speciale sectie bovenin de zoekresultatenpagina is. Hierin wordt antwoord gegeven op de desbetreffende vraag. De antwoorden op deze vragen wordt uit websites van derden gehaald. Je kan hier dus ook komen te staan! Je kunt dit goed doen door de ‘hoe’ en ‘wat’ vragen te beantwoorden binnen jouw branche. Het toffe hiervan is ook nog eens dat je niet de nummer 1 hoeft te zijn of een grote speler in jouw branche. Het algoritme hiervoor is anders dan het standaard algoritme. Het is wel zo dat de meeste antwoorden (featured snippets) in de top 5 of top 10 staan. Maar je kan dus mooi extra bezoekers naar je website genereren als je niet op de eerste of tweede positie staat.

Hoe krijg je zo’n featured snippet?

Hier kun je met deze stappen een bijdrage aanleveren.

  • Verwerk de vraag van de bezoeker direct op je pagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan één van je koppen of misschien zelfs de titel van je pagina of artikel.
  • Geef zo duidelijk en concreet mogelijk antwoord op de gestelde vraag. De kans is dan groot dat jouw content gekozen wordt als featured snippet. Maak bijvoorbeeld gebruik van cijfers en feiten en schrijf je antwoord ook direct na de gestelde vraag en doe dit in niet meer dan 35-65 karakters.

Bijvoorbeeld het volgende voorbeeld:

Zo ziet een featured snippet er nu uit in de zoekresultaten van Google.

Een featured snippet is een korte uitleg van een vraag.

 

Zorg er nu dus al voor dat je gaat schrijven om antwoord te geven op alle vragen die gebruikers binnen jouw branche hebben. In 2020 gaat dit een echte game changer zijn en gaat Google hier steeds meer mee werken. Je kan er dan echt organisch uitspringen. Het is namelijk een doel van Google om de gebruiker te herkennen en beter te matchen aan een pagina. Het is niet alleen tof dat je bovenaan onder de advertenties staat, het helpt je ook met je branding en geeft je een expertstatus en vertrouwen voor je doelgroep.

 

De laadsnelheid van je website is echt een buzz-kill voor de meeste mensen.

4. Paginasnelheid

Dit is nu al heel erg belangrijk voor de ranking van Google maar in 2020 gaat dit nog meer een rol spelen. Heel veel gebruikers haken af als het ‘te’ lang duurt voordat de pagina geladen is.

Het is natuurlijk niet een nieuwe ontwikkeling, Google Chrome laat je zelfs zien als een pagina traag laadt maar je kan dit op verschillende manieren optimaliseren. Denk hierbij aan caching, upgraden van je server en het comprimeren van je afbeeldingen.

Je kan al veel winst halen uit het optimaliseren van je afbeeldingen. Je kan ervoor kiezen nadat je ze hebt gecomprimeerd dat je ze opslaat naar oudere formaten zoals PNG of JPEG. Maar je kan ook je video’s beter op een andere server hebben staan dan op jou eigen. Zoals Youtube bijvoorbeeld. Je kan hem dan integreren in je website. Hierdoor heb je wel je video maar vertraagd hij niet de laadsnelheid van je pagina.

Linkbuilding zowel interne als externe linkbuilding is belangrijk

Denk hierbij bijvoorbeeld aan gastbloggen.

5. Linkbuilding: kwalitatieve backlinks

Net zoals paginasnelheid is linkbuilding anno nu al heel erg belangrijk maar verderop in het jaar wordt deze alleen maar belangrijker. Google is steeds beter in staat om de zoekintentie van de gebruiker én de context van jouw website te achterhalen. Hierdoor wordt Google ook steeds beter in het herkennen van goede, kwalitatieve backlinks en uiteraard dan ook de minder kwalitatieve backlinks. In 2020 zal Google naar alle waarschijnlijkheid nog meer gaan straffen wanneer jij veel backlinks ontvangt van irrelevante en slechte domeinen.

Focus je daarom niet op kwantiteit, maar op de kwaliteit van je backlinks. Kijk niet alleen naar de scores op het gebied van autoriteit, maar ook naar de scores die Google zelf geeft. Zoals het aantal organische bezoekers.

Waarom is de ene website populairder dan de andere? SEO!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe 2020 proof is jouw SEO-strategie?

Tot zover de trends en voorspellingen voor 2020. Hierbij zal ik nog even de belangrijke trends op een rijtje zetten:

  • Google weet zoekvragen (nog) beter de zoekopdrachten te beantwoorden.
  • Focus je op kwaliteit, NIET op kwantiteit.
  • Zorg voor paginasnelheid. Hoe sneller, des te beter.
  • Voice Search komt eraan, denk aan vragende zinnen en geef antwoord hierop.
  • Gebruik natuurlijke spreektaal. Vergeet de oldskool SEO-wijze.

Trap niet in al die SEO-trucjes, maar ga in 2020 voor kwaliteit en dus een duurzame en lange samenwerking met Google. Denk dus niet dit fix ik even snel, maar denk aan de langere termijn.

Bedenk welke vragen jouw gebruikers kunnen hebben en geef hier een antwoord op.

Maak jouw website SEO-proof anno 2020!