Een blog schrijven, niet zo moeilijk toch. Nee, op zich als jij goed kan schrijven dan kan jij over elk onderwerp een blog schrijven. Maar het beste is natuurlijk om een blog te schrijven waar jij een expert in bent. Maar hoe schrijf je nu eigenlijk een SEO-vriendelijke blog.

“Onthoudt altijd dat je schrijft voor je bezoekers, NIET voor de zoekmachines”

Maar je kan je tekst wel een beetje helpen om het ook in de zoekmachines goed te doen. En dus eerder bovenaan in de zoekresultaten te komen. Hieronder ga ik een zestal tips geven om je blog SEO-vriendelijk te maken.

Je gaat in dit artikel zeker deze dingen lezen:

  • elementen om je blog SEO-vriendelijk te maken.
  • waarom het belangrijk is dat je blog SEO-vriendelijk is.
  • waar zoekmachines opletten Lees snel verder.
tips voor een SEO-vriendelijke blog

6 tips voor een SEO-vriendelijke blog (plaatje via unsplash)

Tip 1: Bedenk je onderwerp en zoekwoorden

In een ideale wereld zou elke blog op jouw website een unieke zoekwoord moeten hebben om op te scoren. Maar onthoud goed dat het beter is om 1 zoekwoord per blog te hebben maar dat het niet erg is als er ook meerdere zoekwoorden met het blogartikel gerelateerd zijn. Zo kan hij dus scoren op meerdere zoekwoorden maar op 1 is natuurlijk vele malen beter.

Dus als je een blog gaat schrijven/typen onthoudt dan wel welk zoekwoord er centraal staat. Zo kun je namelijk je artikel wel in connectie staat met het zoekwoord. Maar onthoudt wel dat je het zoekwoord niet te vaak laat voorkomen in de tekst. Want hiervoor kun je strafpunten krijgen van Google. Dit wordt ook wel keyword stuffing genoemd en dit valt onder de black-hat tactiek van SEO. En daar wil je niet mee te maken hebben. Dus zorg er voor dat de dichtheid van jouw gekozen zoekwoord genoeg is. Hoe je dit kunt zien is door middel van jouw SEO-plugin. Ik heb Rank Math en die laat het zoekwoord dichtheid goed zien en ik krijg een vinkje als het goed is en anders een opmerking dat ik te veel of juist te weinig heb gebruikt.

Tip 2: Zorg voor een optimale opzet/structuur

Om een blogartikel SEO-vriendelijk te maken moet hij aan een paar elementen voldoen. Waardoor hij beter leesbaar is en hij dus scanbaar is, niet alleen voor de bezoeker maar ook voor de zoekmachine. Denk hierbij aan:

  • Een koptekst (Header of H1-tag)
  • Een paar sub-kopjes (Header 2, 3, 4 enz)
  • Een meta-beschrijving (toevoegen in de SEO-plugin)
  • Een titel waar het zoekwoord in verwerkt zit

En als je deze 4 elementen in al je artikelen hebt verwerkt heb je de optimale opzet van je blog voor dus je bezoekers en de zoekmachines. Want hoe beter de bots (robot die jouw content bekijkt en een cijfer geeft) jouw content begrijpen, hoe eerder het hoger scoort in de organische zoekresultaten bij de zoekmachines.

Tip 3: Originele content

Ja, cliché. I know. Maar het is nou eenmaal wel waar. Je schrijft natuurlijk je content zo zoekmachine vriendelijk, maar in de kern schrijf je om je doelgroep of bezoekers wat bij te willen brengen. Dus het is echt heel erg belangrijk dat je schrijft voor deze bezoeker en niet alleen maar schrijft voor de zoekmachines. Om even in herhaling te vallen bij al die coaches is het wel heel belangrijk dat je weet wie jouw ideale klant of ideale doelgroep is. Hier kun je namelijk consistent dan je content op afstemmen. Zo blijf je dus consistent en consequent en weet jouw bezoeker wat hij van je kan verwachten en van je content. Een paar tips waar je je aan kan houden.

Dit wil je dus niet publiceren:

  • Zorg ervoor dat uw blog tenminste 600 woorden heeft maar liever 1000 woorden. Zo wordt het niet gezien als een “dunne” tekst.
  • Geen blogs schrijven aan de hand van eerder gebruikte zoekwoorden / zoektermen.
  • Geen content plaatsen wat elders op het internet al te vinden is. Ook wel de wel bekende “duplicate content”.
leesbare url met zoekwoorden

Jouw URL moet het onderwerp van de inhoud van het blog uitleggen, zodat iemand weet wat hij/zij kan verwachten voordat hij/zij op de link klikt. (foto van Unsplash, Mikayla Mallek)

Tip 4: Alt-tag (alternatieve tekst) bij afbeeldingen

Bij een blog doen de meeste mensen nu ook plaatjes, video’s of een geanimeerd plaatje (gifje) om het lezen van de blog te bevorderen. Want zeg nu zelf als jij een lap tekst voor je krijgt van 2000 woorden dan haak je snel af. Dit kun je dus goed verhelpen door er kopjes (headers) tussen de teksten te plaatsen maar ook met filmpjes en foto’s kun je dit bevorderen.

Nu heb je vast wel eens bij het invoegen van een plaatje bij WordPress of een andere content management systeem aan de rechterkant de term “Alternitive Text” of “alternatieve tekst” zien staan. Hier kun je de beschrijving van de afbeelding in kwijt. Zoekmachines kunnen helaas geen plaatjes “zien” maar als de alt-tag van een plaatje beschreven is dan kunnen ze hem wel zien en kunnen ze hem ook laten scoren in Google bij de afbeeldingen. Dit is een snelle manier om je blog SEO-vriendelijk te maken. Maar het helpt ook om je blogs inclusiever te maken voor mensen met een visuele handicap.

Tip 5: Leesbare en duidelijke URL

Je hebt vast wel eens van die URL’s gelezen of gezien als je bij een zoekmachine kijkt en dat je eigenlijk nog niet weet waar de pagina nu eigenlijk over gaat. Dit kun je voorkomen door een leesbare en duidelijke URL te formuleren voor jouw blogartikel. Hierdoor kunnen mensen uit nieuwsgierigheid willen klikken op jouw artikel.

Het is niet alleen goed voor de bezoeker en zijn nieuwsgierigheid maar het is ook goed voor de zoekmachine. Want het is één van de vele punten waar ze echt op letten. Het kan dus goed voor je uitpakken als je een leesbare URL hebt in plaats van een URL waar allemaal random cijfers en letters staan. Zoekmachines kunnen aan de hand van een URL zien waar een pagina of artikel overgaat en hierdoor jouw dus een score geven.

Het is dus belangrijk dat jouw URL leesbaar is nog idealer zou zijn als er in de URL ook de zoekwoorden verwerkt zijn waar jij een artikel overschrijft zodat die mooi naar voren komt.

Backlinks en Interne links zijn belangrijk voor je SEO.

Interne links zijn geweldig om zowel lezers als bots naar andere belangrijke pagina’s op uw site te leiden. (plaatje van Unsplash, Marvin Meyer)

Tip 6: Interne en Externe Links

En nu denk “Ja, wat heeft dat nu voor zin die links!”. Nou het toevoegen van links aan jouw content heeft een aantal voordelen. Zoals jij quotes gebruikt van betrouwbare websites je daar een bepaalde soort status mee laat zien. Het zijn externe betrouwbare websites.

Maar interne links zijn ook geweldig en dan niet alleen voor de bezoekers die via die links naar andere delen van jouw website kunnen maar ook voor de bots die jouw website veel makkelijker kunnen bekijken. Interne links vallen onder de technische tak van SEO en is een onderdeel om je website of blog SEO-vriendelijk te maken.

Zorg er wel voor dat als je naar een interne pagina linkt of juist naar een externe pagina (dus buiten jouw eigen website) dat de ankertekst duidelijk is. Dus niet de standaard “klik hier” of zoiets. Maar net zoals je hierboven in het artikel hebt kunnen zien. Als je nu klikt op het woord “gifjes” dan ga je naar Wikipedia en daar wordt dan haarfijn uitgelegd wat nu eigenlijk een gifje is. Deze tekst die dus een andere kleur krijgt, meestal blauw maar bij mij geel, noem je dus de ankertekst.

Vergeet ook niet!

Regelmatig en consequent mooie blogartikelen te schrijven. Dit is ook een geweldige manier om je SEO te stimuleren. Maar goed zelfs de beste educatieve, goedgeschreven blogs hebben een paar elementen nodig om ervoor te zorgen dat ze maximaal worden gevonden in de zoekmachines. En dit heeft tijd nodig.

Met deze tips krijg je dus een SEO-vriendelijke blog en ga je omhoog schieten in de zoekmachines.