3 verschillende zoekopdrachten in Google.

We kennen als wij gaan zoeken in een zoekmachine zoals Google 3 verschillende zoekopdrachten. Dat is zo omdat wij niet altijd naar hetzelfde opzoek zijn. En dan bedoel ik niet de inhoud maar de manier waar wij graag informatie willen krijgen/vinden.

Er zijn dus 3 verschillende zoekopdrachten en dat zijn:

  • informationele zoekopdrachten
  • navigationele zoekopdrachten
  • transactionele zoekopdrachten of commerciële zoekopdrachten

Van deze 3 zoekopdrachten is de eerste informationele zoekopdrachten veruit de meest gebruikte zoekopdracht. Ik ga hieronder ze alle 3 helemaal uitleggen zodat jij voor eens en altijd het verschil weet.

Wat is een informationele zoekopdracht?

Informationele zoekopdrachten

Het woord zegt het eigenlijk al. Je bent bij deze zoekopdracht opzoek naar informatie. Dus een antwoord op jouw vraag. Jij als bezoeker hebt een vraag en wil daar graag het antwoord op weten. Dus jij gaat naar Google en typt hier je vraag in. Google geeft je een paar zoekopdrachten waar jij dan uit kunt kiezen en hierdoor kom je dus op een website terecht die jouw antwoord heeft op jouw vraag.

Er zijn verschillende soorten zoekwoorden. Denk hierbij aan:

  • Wie (Wie is Hugh Jackman?);
  • Wat (Wat is een informationele zoekopdracht?);
  • Hoeveel (Hoeveel is 3 x 3?);
  • Waar (Waar ligt het epicentrum van de Corona-virus?);
  • Hoe werkt (Hoe werkt een Playstation 4 controller?);
  • Wanneer (Wanneer mag je een vuur maken?);
  • Hoe vaak (Hoe vaak komt je naam voor?);
  • En nog veel meer…

Dus om het even samen te vatten. Als jij als bezoeker opzoekt bent naar een antwoord op jouw vraag dan heb jij een informationele zoekopdracht. Je bent dan dus specifiek opzoek naar een bepaald antwoord op een bepaalde vraag.

Wat is een navigationele zoekopdracht?

Navigationele zoekopdrachten

Deze zoekopdracht is de minst gebruikte zoekopdracht maar dit is wel gelijk de directe en specifieke manier van zoeken. Je gaat bij deze zoekopdracht specifiek te werk. Je werkt net als bij een navigatiesysteem. Je weet de eindbestemming al maar hoe je er komt is nog even een vraagteken. Je laat dus eigenlijk de navigatiesysteem het werk doen. Je voert de eindbestemming in en de navigatiesysteem laat je de weg zien er naar toe. Dit gebeurt ook als je een navigationele zoekopdracht intikt bij een zoekmachine. Je weet al waar je heen wil, maar je laat de zoekmachine het werk doen om er daadwerkelijk te komen. Eigenlijk gebruik je dus de zoekmachine om op een specifieke pagina te komen waar jij naartoe wilt.

Enkele voorbeelden van navigationele zoekopdrachten zijn:

  • Youtube kanaal IMU BV;
  • Wikipedia The Greatest Showman;
  • Seosharon

Dus om het nog even samen te vatten. Als jij als bezoeker weet wat jouw eindbestemming is maar je de zoekmachine het werk laat doen om er uiteindelijk te komen vraag jij om een navigationele zoekopdracht.

Wat is een transactionele zoekopdracht?

Transactionele zoekopdrachten (commerciële zoekopdrachten)

Als een bezoeker deze zoekopdracht intikt bij een zoekmachine dan is zijn of haar intentie dat ze iets willen kopen. Het wil niet zeggen dat ze dit ook echt daadwerkelijk zullen doen maar de intentie is er in ieder geval wel. De bezoeker is heeft dus zin om geld uit te geven en is dan aan het zoeken waaraan.

Voorbeelden van transactionele zoekopdrachten zijn:

  • Fiets kopen omgeving Zwolle;
  • Tweedehands marketingboeken;
  • Gasprijzen vergelijken;

Zoals je kunt zien willen ze graag dingen kopen zoals boeken of een fiets. Maar ook waar ze de goedkoopste gas kunnen kopen voor in hun auto. Dit zijn allemaal zoekopdrachten die ze dichterbij het kopen brengt.

Wat is de Do Know Go methode?

Samenvatting:

Informationele zoekopdracht ⇒ Jij hebt een vraag en die wil je graag beantwoordt zien. Bijvoorbeeld: Hoeveel suiker zit er in Pepsi?

Navigationele zoekopdracht ⇒ Jij weet de eindbestemming maar je wordt door de zoekmachine genavigeerd naar een specifieke website. Bijvoorbeeld: Facebookpagina Muqqies, Youtube kanaal van IMU BV of Seosharon.

Transactionele zoekopdracht ⇒ Jij hebt bij deze zoekopdracht de intentie om het aan te schaffen. Bijvoorbeeld: Beste deal MacBook Pro, SEO analist omgeving Hardenberg/Zwolle.

Ook staan deze 3 zoekopdrachten bekend als de DO KNOW GO-methode. Deze methode staat voor het doen, weten en gaan. De informationele zoekopdracht is de KNOW (weten). De navigationele zoekopdracht is de GO (gaan) en dan is de transactionele zoekopdracht de DO (doen). Al deze zoekopdrachten hebben dus een achterliggende gedachte voor de bezoeker. Jij kan hier op inspelen door de vragen te beantwoorden die jouw bezoeker wil weten over jouw niche, maar ook als ze in de aanschafmodus zitten dat jij dan de tekst hierop aanpast.