Wat is nu Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een handige en belangrijke tool voor elke online onderneming.
Google Mijn Bedrijf is eigenlijk de “yellow pages” (bedrijvengids) op Google.

Het is een gratis tool waarmee je jouw bedrijfsgegevens kunt opgegeven en beheren op websites van Google. En denk dan bijvoorbeeld aan Google Zoeken en Google Maps. Hierdoor kun je dus makkelijker jouw gegevens communiceren naar jouw bestaande klanten maar ook naar je nieuwe klanten.

Hoe meld je je aan bij Google Mijn Bedrijf?

Je kunt je hier aanmelden voor Google Mijn Bedrijf. Je wordt vervolgens helemaal aan de hand meegenomen door het aanmeldproces. Dat is echt appeltje eitje.

Maar waar moet je in ieder geval wel even opletten:

  • Vul al je bedrijfsgegevens in. Gebruik altijd gewoon je echte bedrijfsnaam. Ga geen zoekwoorden hierin stoppen om nog beter vindbaar te worden. Als Google dit ziet wordt je gestraft en wordt je vermelding vernietigd.
  • Vergeet natuurlijk niet je URL (je URL is de combinatie die je in de zoekbalk invult van je browser; bv www.coolblue.nl) van je website op te geven en ook heel belangrijk in welke bedrijfscategorie je werkzaam bent.
  • Voeg foto’s en jouw bedrijfslogo toe en vergeet ook niet je openingstijden toe te voegen. Zodat nieuwe klanten weten wanneer ze jouw kunnen bellen of mailen.
  • En als laatste: verifieer je vermelding. Dit is mogelijk via de telefoon, e-mail of per post.

Voordelen van een Google Mijn Bedrijf-vermelding

Het allereerst zorgt een Google Mijn Bedrijf-vermelding voor een betere vindbaarheid in Google zelf. Maar het is met name nuttig voor de lokale SEO. Je website komt zo beter naar voren bij de lokale zoekresultaten.

Wat ook handig is, is dat Google jouw gegevens (die je ingevuld hebt bij Google Mijn Bedrijf) gebruikt voor Google Maps en ook in de Local Pack.

Local Pack is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten van Google. Je ziet dan enkele lokale bedrijven staan op een rijtje met hun bedrijfsgegevens en al zelfs het aantal kilometers tot aan je huidige locatie.

Als ik bijvoorbeeld zoek op SEO expert Overijssel dan ziet dit er zo uit.

Lokale bedrijven gevonden via Local Pack seo expert overijssel

Lokale bedrijven gevonden via Local Pack met zoekopdracht “seo expert overijssel”

Met een Google Mijn Bedrijf-profiel kunnen mensen ook gelijk al je bedrijfsgegevens zien in Google als ze zoeken op jouw bedrijfsnaam. Google plaatst dit aan de rechterkant van de zoekresultaten in het zogeheten kennisvenster of knowledge panel.

Als ik namelijk nu “SEO Sharon” in Google intyp dan krijg je dit kennisvenster te zien:

Google Mijn Bedrijf kennisvenster SEO SHARON

Google Mijn Bedrijf kennisvenster SEO SHARON

Zoals je kunt zien kun je bij mij 3 producten zien die uitgelicht worden. Als je op het pijltje zou drukken komen er nog 2 producten tevoorschijn. Maar je kunt ook gelijk zien waar je afspraken kunt maken en je ziet mijn 06 nummer zodat je gelijk kunt bellen bij een hele enthousiaste vraag of bestelling. Ook heb ik mijn openingstijden toegevoegd. (En ja dat heb ik snel nog even gedaan, want ik had dit dus ook vergeten)

Ook kun je mijn adres zien. Nu is dit wel mijn huisadres maar goed op mijn website heb ik neergezet dat dit niet een bezoekadres is maar een postadres. Maar je kan ook geen adres invoeren maar dan wordt je niet weergegeven in Google Maps.

Ook kun je gelijk zien hoeveel Google reviews ik heb en hoeveel sterren. En dat is natuurlijk een pluspunt voor Google. Die vind Google reviews helemaal geweldig. En de reviews zijn ook belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen. Ze zorgen voor dat stukje ‘social proof’ waar iedereen het tegenwoordig over heeft. Als een ander jouw aanbeveelt nemen mensen eerder aan dan dat jij jezelf gaat aanbevelen.

6 handige tips om Google Mijn Bedrijf te optimaliseren

Oké, ik hoop dat je nu de ernst ervan in ziet dat een Google Mijn Bedrijf-vermelding je echt wel helpt aan meer zichtbaarheid in de zoekresultaten. Maar ja hoe haal je nu het maximale uit GMB (Google Mijn Bedrijf).

1. Maak gebruik van posts!

Ook bij Google Mijn Bedrijf kun je posts toevoegen. Net zoals bij Instagram, Facebook en LinkedIn. Je kunt hier dus ook allerlei belangrijke dingen uitlichten. Zoals nieuwtjes, evenementen, een actie of juist een product maar ook een vacature kun je hier plaatsen.

De post is direct zichtbaar in het kennisvenster in Google als mensen op jouw bedrijfsnaam zoeken. Het is een handige manier om bepaalde dingen onder de aandacht van de mensen te krijgen, gratis!

Posts maken in Google Mijn Bedrijf SEO Sharon

Posts maken in Google Mijn Bedrijf – SEO Sharon

2. Vraag reviews!

Oké, ik ben niet altijd iemand die bewust naar reviews kijkt. Mijn man daar in tegen kijkt er gelijk naar en dan ook nog de reacties die erbij geschreven zijn. Je wilt graag weten wat andere mensen van het product of de dienst vonden. Dus reviews zijn heel erg belangrijk om nieuwe klanten binnen te halen!

Via je Google Mijn Bedrijf-profiel kunnen klanten een review achterlaten. Het enige dat ze moeten hebben is een Google account (gmail account). En als ze dan een review achterlaten is hij gelijk zichtbaar voor iedereen die je op jouw bedrijfsnaam opzoeken in Google.

Google Review - SEO SHARON

Google Review – SEO SHARON seo-expert

Maak het je klanten natuurlijk zo makkelijk mogelijk!

Je kunt je klanten een directe link geven via de mail, WhatsApp, facebook of twitter met een korte URL zodat klanten gelijk naar jouw reviewpagina gaan om daar een review van hun ervaring achter te laten.

Dit is zo gepiept:

  1. Zoek in Google op je bedrijfsnaam (+plaatsnaam)
  2. Ga naar je bedrijfsvermelding en klik op ‘een review schrijven’
  3. Kopieer en plak de URL in de adresbalk
  4. Of kopieer de URL in een email of WhatsApp bericht en voilà de klant kan een review achterlaten.

Lukt dit nou niet. Niet getreurd, gebruik dan de PlaceID Lookup Tool.

3. Vragen beantwoorden van klanten

Wat een heel handig iets is van GMB (Google Mijn Bedrijf) is dat mensen direct vragen kunnen stellen in je bedrijfsvermelding aan de rechterkant in het kennisvenster.

Krijg je nu vragen, beantwoord deze dan zo snel mogelijk. Je neem dan eventuele onduidelijkheden bij de mensen weg en klanten kunnen zien aan je profiel dat je actief klanten helpt.

En als je nu vragen meerdere keren gesteld krijgt, beantwoord ze dan op je website. Dit kun je dan bijvoorbeeld bij de Veelgestelde Vragen (FAQ) neerzetten.

Vragen en antwoorden bij Google Mijn Bedrijf

Vragen en antwoorden bij Google Mijn Bedrijf – SEO SHARON

4. Hou je openingstijden actueel!

Wij mensen zijn heel nieuwsgierig en hierdoor kijken wij dus heel vaak naar de openingstijden van bedrijven. Zeker als het een fysieke vestiging waar je klanten kunt ontvangen, is het van uiterste belang dat je openingstijden altijd actueel zijn en kloppen.

Zijn er nu speciale dagen op komst? Of ga je juist op vakantie? Pas dan je openingstijden gelijk aan in Google Mijn Bedrijf. Hoe:

  1. Klik in je Google Mijn Bedrijf-dashboard op ‘Informatie/Info’
  2. Onder de reguliere openingstijden vind je een stukje speciale openingstijden (add special hours) die je kunt invullen voor bijvoorbeeld de feestdagen of juist je welverdiende vakantie.

Vul je afwijkende openingstijden in en Google Mijn Bedrijf laat ze zien op de juiste dagen.

Google Mijn Bedrijf Aangepaste Openingstijden

Google Mijn Bedrijf Aangepaste Openingstijden

Hier kun je dus heel gemakkelijk de kerstdagen invoeren dat je dan gesloten bent. Of dat je juist op zaterdagochtend geopend bent.

5. Foto’s toevoegen!

Om je Google Mijn Bedrijf op te laten vallen en gewoon om het op te fleuren kun je foto’s toevoegen. Dit is vooral handig voor bedrijven die klanten op hun locatie ontvangen. Klanten krijgen dan gelijk een goede indruk van je bedrijf! En het is soms een herkenningspunt als ze naar je bedrijf toe komen.

Wist je dat je zelfs een 360 graden-foto’s toe kunt voegen. Je kunt dus de klant alvast virtueel mee nemen in je bedrijf. Een kijken van binnen geven. Dit is natuurlijk ideaal voor bedrijven die een sfeer weer moeten geven. Denk bijvoorbeeld aan een Bed en Breakfast, restaurant of winkel. Maar dat leuke koffietentje in Haarlem waar iedereen het overheeft kan je dan van te voren al even bekijken.

6. Download de App!

Met de app kun je gemakkelijk op je Android of iOS apparaat je bedrijfsinformatie aanpassen. Natuurlijk superhandig want tegenwoordig heeft iedereen zijn of haar telefoon wel bij zich. De app is geheel gratis voor beide apparaten.

Als jij de app installeert, dan krijgen mensen ook de mogelijkheid om je rechtstreeks een bericht te sturen via de Google Mijn Bedrijf-vermelding in het kennisvenster.

Dit is natuurlijk een ideale manier om snel met je klanten in contact te komen. Je kunt zelfs een welkomstbericht instellen met een automatische begroeting. Hoe tof is dat!

Google Mijn Bedrijf App iOS - SEoSHARON seo-expert

Google Mijn Bedrijf App iOS

Google Mijn Bedrijf: een must of niet?

Hopelijk heb ik je overtuigd dat Google Mijn Bedrijf best wel belangrijk is voor je positie in Google. Mensen kunnen gelijk je bedrijfsinformatie opvragen, je reviews (social proof) zijn gelijk goed zichtbaar voor je nieuwe klanten en je gaat ook nog eens veel beter scoren met lokale SEO.

Kortom: Google Mijn Bedrijf is een must voor elke onderneming!

Eens of niet?