Storytelling: vertel jouw verhaal en ga voor die verbinding

Herken je dat? Je leest een tekst of je zit bij een presentatie en ondanks dat het onderwerp erg interessant is, kan het je gewoonweg niet boeien. De tekst leg je maar even weg, want je slaat het toch niet op. Of als je bij die presentatie zit, pak je stiekem even je telefoon, om je mail maar even te checken of nog even door de feed van je Instagram te scrollen.
Gek wel, want vaak zijn de onderwerpen echt interessant. Je hebt niet voor niks dat stukje tekst willen lezen of je ingeschreven om bij die presentatie te zijn.
Maar heel gek is het wellicht niet. Het raakt je niet. Het onderwerp zeer zeker wel, maar de manier waarop het gebracht is, alles behalve. Het onderwerp of beter gezegd, de boodschap is niet mooi verpakt. Niet verpakt in een mooi, herkenbaar verhaal, dat je raakt. Dat je voelt en dat je ook aanzet tot een bepaalde actie.
De kracht van een verhaal is zo sterk, alleen dat wordt vaak onderschat. En tegenwoordig hoor je te pas en te onpas de de term ‘storytelling’. Maar het is ook echt een heel belangrijk onderdeel van het overbrengen van een bepaalde boodschap.
Van jouw boodschap.

Hoe je je verhaal vertelt maakt niet uit maar doe het op een manier dat je andere mensen inspireert

Een stukje storytelling theorie

Even in het kort wat storytelling inhoudt, want nogmaals het lijkt soms wel of dit één van de woorden van het jaar van 2020 is. (Met natuurlijk al die C-woorden…).
Storytelling is – en hoewel ik een echte taalpurist ben en het liefst alleen Nederlandse termen en woorden gebruik – niet heel goed te vertalen naar een goede en passende Nederlandse term. Kortweg dekt de vertaling ‘het vertellen van verhalen’ niet genoeg de lading, die zij verdient.
Storytelling is het vertellen van verhalen, die jouw doelgroep raakt op emotioneel gebied. Door het vertellen van verhalen bereik je je ideale doelgroep en zal je sneller een verbinding met ze aangaan.
Bedenk maar eens wat goede en mooie verhalen met jou doen. Verhalen zorgen voor herkenbaarheid, waardoor je je meer betrokken voelt. Je bent sneller geneigd om verder te luisteren of te lezen. Omdat jij en datzelfde geldt voor je doelgroep, je onderdeel van het verhaal voelt, word je emotioneel geraakt.
En dat is wat je wil: je wil je doelgroep ráken, zodat  jij ze kan overtuigen van jouw boodschap en dus van je dienst of product.
Storytelling is daarom ook echt cruciaal voor ondernemers: je wil jouw ideale doelgroep = je potentiële klant overtuigen van jouw dienst/product.

Al eeuwenlang vormen verhalen een rode draad in onze geschiedenis. Misschien niet zo zeer om mensen te overtuigen om een bepaalde dienst of product af te nemen. Maar wel om, en dat klinkt misschien gek, om te ‘overleven’.
Van het sec oplepelen van feiten wordt niemand blij. Maar door deze feiten te verpakken in verhalen, waren anderen weer in staat om de context of zelfs het leven beter te begrijpen. Oorzaak en gevolg werken zo met elkaar verbonden en de boodschap van het verhaal werd beter overgebracht. Zo zijn niet alleen de mythes en sagen, de Bijbelverhalen en legenden ontstaan, maar ook de films en televisieseries en toneelstukken.

Wat hebben al deze vormen dan met elkaar gemeen?
Wat maakt een verhaal nu een (goed) verhaal?

Je boodschap aan de wereld vertellen door middel vaneen verhaal ook wel storytelling genoemd.

4 Basiselementen voor Storytelling

Als je de verhalen goed bestudeert, kan je eigenlijk bij al deze vormen 4 hele duidelijke elementen onderscheiden:

  1. Personage(s)
    De hoofdpersoon, met wie iets gaat gebeuren in het verhaal. Deze personage heeft wensen, dromen, uitdagingen en problemen.
  2. Incident
    Vaak gebeurt er iets (onverwachts) waardoor de hoofdpersoon zijn reis gaat beginnen.
  3. Conflict
    Via hoogtepunten en dieptepunten zal de hoofdpersoon – op zijn eigen manier – uiteindelijk worden geleid naar een oplossing.
  4. Overwinning
    De oplossing

Er zijn nog meer basis elementen, waar een goed verhaal aan zou moeten voldoen, maar deze zijn zeker onmisbaar. Als je bovenstaande zou doortrekken naar jouw onderneming dan kan je niet anders dan concluderen, dat deze elementen van storytelling ook voor jou heel nuttig zijn.

  1. Jouw hoofdpersoon is jouw ideale klant.
    Maak deze persoon zo concreet mogelijk. Geef deze persoon een naam, een geslacht, bepaal hoe oud hij/zij is, wat haar gezinssituatie is, hobby’s, opleidingsniveau enzovoort.
    Probeer dit zo gedetailleerd mogelijk te doen, alsof je een hele goede vriend(in) omschrijft aan een onbekende. Als je eenmaal bezig bent om deze hoofdpersoon (persona) te omschrijven, ga je ook met gemak omschrijven waar hij/zij mee worstelt, wat de dromen en verlangens zijn en ook de angsten. Heel goed en nodig om te weten, want hoe meer je die persoon precies weet aan te spreken, hoe meer jouw ideale klant geraakt gaat worden door jouw boodschap (herkenning: ‘het is alsof je in mijn hoofd zit‘).
  2. Incident
    Het beginpunt van de zogeheten klant reis die jouw ideale klant gaat doorlopen.
  3. Conflict
    Vaak het grootste onderdeel van het verhaal. Hier wordt duidelijk wat de problemen, uitdagingen, angsten, maar ook dromen en verlangens van de hoofdpersoon zijn. En in dit geval gaat het dus met name om het probleem van jouw ideale klant, waar jouw dienst of product bij gaat helpen.
  4. Overwinning
    De oplossing. Of eigenlijk is het meer het resultaat van de oplossing, die jij met jouw product of dienst hebt gerealiseerd.

Goed verhaal

En misschien denk je nu wel ‘ja leuk, goed verhaal, maar met mijn dienst of product, gaat dat echt niet.’
Flauwekul, echt bullshit.
Excuus voor mijn directheid, maar dat vind ik dus echt.

Iedereen heeft een verhaal en een boodschap. En die boodschap verdient het om verteld en verspreid te worden.

Jij bent toch niet voor niets ondernemer geworden? En jij gelooft in je dienst of product? Nou vertel dat dan!

Ik geloof oprecht dat iedereen – dus ook jij, zeker jij – een unieke boodschap heeft, die verteld mag worden om het verschil te maken bij anderen. Bij familie en vrienden, maar ook bij partners, collega’s of werknemers. En met dat verhaal kan jij ook echt zichtbaar stralen en impact maken om zo een duurzame verbinding aan te gaan met jouw ideale doelgroep of je beoogd publiek.

Alleen daarom doe ik wat ik doe, dit is mijn WHY, omdat ik oprecht geloof in de kracht van verhalen. Verbindende verhalen van ondernemers, die impact maken bij anderen.

Vertel en verspreid jouw verhaal, vandaag nog!

Storyteller, Tekstschrijver en hulp bij het bedenken van pakkende teksten.

Deze blog is geschreven door Anne-Margriet Smith, Tekstschrijver en Storyteller. Bij haar bedrijf I AM-power kun je terecht voor website teksten, blog, social media en nieuwsbrieven maar ook voor correctie en redactiewerk.

Website: www.iam-power.nl
Email: info@iam-power.nl
Instagram: @iampower.nl

Logo van I AM Power het bedrijf voor al uw teksten en correctiewerk.