Als jij een blog begint dan begin je natuurlijk bij het begin. En het begin van een blog is het bedenken van een onderwerp waar deze blog overgaat maar natuurlijk ook de kop. Want als jij geen aantrekkelijke kop bovenaan jouw blogartikel hebt staan is het krijgen van verkeer naar jouw blog al iets moelijker.

Dus zie de kop van je blogartikel dus als een soort advertentie. Als deze mensen aanspreekt dan gaan ze op de kop klikken en dus de blog lezen. En dat is wat je natuurlijk wil met het schrijven van jouw blogartikelen.

Nummer toevoegen aan je krachtige kop!

Nummer toevoegen aan je krachtige kop!

Inhoudsopgave

Manier 1: Een nummer toevoegen

Een nummer toevoegen aan jouw blogartikel. Net zoals dit artikel. Ik vertel dat ik jullie 7 manieren ga vertellen om een krachtige en aantrekkelijke kop te schrijven. Maar een nadeel van deze manier is dat je dus ook niet meer content kunt maken dan die “7 manieren”. Je kan natuurlijk altijd het getal veranderen, maar dan moet je ook alle andere dingen veranderen zoals de URL.

Maar het kan ook juist goed werken omdat mensen even snel een blog willen lezen of even snel weten waar ze allemaal aan moeten denken bij wat zij zoeken.

 

 

Manier 2: Voeg een Call to action toe

Een andere manier van een krachtige kop is door er een call to action achter te schrijven bijvoorbeeld “7 manieren om een krachtige kop te schrijven voor je blog, kom het snel bekijken!” Hierdoor kun je ze net iets meer over de streep trekken. Met een call to action vraag je aan de lezer of ze dit wel of juist niet willen. Dus je vraagt ze netjes of ze op de link willen klikken om het artikel te lezen.

Emoties gebruiken voor je krachtige blogtitel

Emoties gebruiken voor je krachtige blogtitel

Manier 3: Inspreken op gevoel

Bij deze manier van een krachtige kop schrijven speel je in op de emotie van mensen. Hier kun je dus verschillende woorden voor gebruiken zoals “7 manieren om je aantal lezers te laten exploderen” of “5 manieren om je e-mailverkeer op te blazen”. Mensen kopen en lezen nu eenmaal alles met een bepaalde emotie. En als jij op die emotie kunt inspelen kopen ze eerder of slaan mensen dingen eerder op. Je moet zorgen dat je bij hun reptielenbrein komt. Die neemt alle beslissingen. En als je ze al over de streep hebt met alleen maar een pakkende titel dan lezen ze je heel artikel.

Manier 4: Tegenstellingen benoemen

Als jij een blogtitel ziet staan met “5 manieren om minder afval te hebben” of “8 manieren om NIET eten weg te gooien”. Dan ben je gelijk getriggerd om de tekst verder te willen lezen. Omdat je natuurlijk geen eten wil weggooien of veel afval wil hebben want dat is niet goed voor onze planneet. Maar ook natuurlijk met andere dingen waar jij in geïnteresseerd bent. Zoals “6 manieren hoe je NIET je mascara moet aanbrengen.” Ook hier maak je dus eigenlijk gebruik van de emotie van de lezer.

Manier 5: Maak de kop persoonlijk

Als de blogtitel de woorden JIJ, JOU of JULLIE bevatten dan spreek je de persoon die het wil weten eigenlijk gelijk aan. Dus bijvoorbeeld “5 Manieren die JIJ kan gebruiken om je websitebezoekers omhoog te krijgen”. Je weet namelijk dat de persoon die hem leest, meestal, in zijn of haar eentje is. En als jij het schrijft alsof je het schrijft voor hun dan slaat de tekst ook eerder aan. En gaan ze eerder verder met het lezen van het hele blogartikel.

Vraagzinnen maken van je koptekst is een manier.

Vraagzinnen maken van je koptekst is een manier.

Manier 6: Vraagzin?

Als jij jouw titel laat beginnen met een vraag, dan vraag je dus eigenlijk de lezer wat hij/zij zou doen. En dat zet ze aan het denken en gaan ze dit artikel sneller lezen omdat je ze getriggerd hebt naar wat zij denken te willen en wat jij met jouw artikel daar aan kan bij dragen.

Manier 7: Gebruik simpel en krachtige taal

Gebruik in jouw blogartikel kop niet alleen maar vakjargon. Want 9 van de 10 personen die het ziet weet helemaal niet waar je het over hebt. Dus zeg niet “5 manieren om je website SEO-proof te maken” maar zeg “5 manieren om meer bezoekers naar je website te krijgen.” Je bedoelt hetzelfde maar de meeste ondernemers hebben wel eens gehoord van SEO (zoekmachineoptimalisatie) maar weten eigenlijk niet zo goed wat het nu ook alweer is. Dus zullen ze minder snel op de link klikken. Maar vertel je ze hoe ze nou die bezoekers naar hun website kunnen krijgen dan klikken ze vele malen eerder.

Samenvatting:

  • Nummer toevoegen
  • Call to action toevoegen
  • Inspreken op gevoel
  • Tegenstellingen benoemen
  • Maak de kop persoonlijk
  • Gebruik een vraagzin
  • Maak gebruik van simpele en krachtige taal

Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je hiermee de aankomende artikelen een krachtige en mooie kop meegeeft en misschien zelfs je oudere artikelen weer een boost geven door ze een sterkere kop te geven.

Mocht je het nu een tof artikel vinden deel hem dan op de socials of laat een reactie achter.

Lots of Love